Van alle trajecten waar het verkeer nu 130 kilometer mag rijden, lopen omwonenden van de A27 bij Breda en Oosterhout de grootste risico’s. Hun levensduur wordt als gevolg van de luchtvervuiling met ongeveer twintig maanden bekort.
Dat stelt Milieudefensie op basis van onderzoek.
De Tweede Kamer is ‘verontrust’ en minister Schultz  (Verkeer)kan kritische vragen verwachten met het vooropgezette doel de maatregel terug te draaien naar 120 kilometer.
De redenering van Milieudefensie komt er op neer dat tien kilometer snelheidsverhoging gelijk staat aan twintig maanden levensduur in negatieve zin.
Wat moeten de bewoners in de betreffende regio met deze kennis? Massaal verhuizen?
Bovendien, is het wel zo wat er in dat onderzoek wordt beweerd?
Het traject van de A27 bij Breda – Oosterhout ligt bekeken op de kaart precies in het midden van de industriële havencomplexen van Rotterdam/Moerdijk en Antwerpen.
Staat de wind uit het zuiden dan krijgt genoemde regio de volle laag uit Antwerpen waar net als in Rotterdam/Moerdijk, bij noordenwind, de scheepvaart nog altijd en onomstreden (!) zeer vervuilend is.
Liggend aan de kade is energie uit ‘de stekker’ – het stopcontact dus – nog een absolute zeldzaamheid. Het is in havenkringen bovendien een publiek geheim dat de milieumaffia zich via scheepsbrandstof ontdoet van grote hoeveelheden gevaarlijke afvalstoffen.
De weinig keren dat de wind uit het oosten waait, zorgt vervuiling vanuit het Roergebied er wel voor dat ook dan de lucht in grote delen van Brabant van bedenkelijke kwaliteit is.
Het is daarom erg morbide van milieufanaten om de automobilist ‘dood door schuld’ in de schoenen te schuiven en bewoners in de stress te laten schieten door dit soort halve waarheden.
Over gezondheid gesproken.
Theo Jongedijk