23 september 2020 BCS

Een influencer is geen Postbus 51

Facebook
Twitter
Visit Us
Follow Me

Dit jaar nog ontvangen de zorgmedewerkers een bonus van duizend euro voor al hun bovenmenselijk inspanningen in de coronacrisis. Van een structurele loonsverhoging voor deze groep wil het kabinet-Rutte niets weten.

Hoe moeten deze mensen zich voelen als dezelfde ‘zuinige’ overheid, in dit geval het ministerie van Volksgezondheid, influencers zoals Famke Louise inhuurt om haar miljoen volgers te waarschuwen de coronaregels in acht te nemen, terwijl dezelfde mevrouw een half jaar later vrolijk meedoet aan een tegencampagne.

Ongewenst

Nog even los van de rel die is uitgebroken rond deze Famke en een aantal anderen in deze categorie influencers moet de overheid zich eens goed achter de oren krabben of het gebruik van deze influencers niet ongewenst is. En wij burgers, die bedot worden, trouwens ook. Het feit dat de landelijke overheid kennelijk communiceert via influencers, die dankzij hun populariteit op sociale media zichzelf tot mediamerk hebben gebombardeerd, is bepaald niet vanzelfsprekend.

Je mag de keuze van de overheid om met deze influencers in zee te gaan gerust bizar noemen. Kennelijk legitimeren bereik en doelgroep deze keuze en maakt het voor ministeries kennelijk niet uit dat met belastinggeld ‘sluikreclame’ wordt gefinancierd. De drager van de overheidsboodschap is een mens van vlees en bloed met maar één levenswijsheid: wie betaalt bepaalt. In werkelijkheid wordt deze influencer vermomd tot een vernieuwde Postbus 51.

Transparant

Mijn stelling is dat een overheid ver moet wegblijven van het inhuren van deze ‘influencers’. Transparant, eerlijk en herkenbaar communiceren is voor een overheid belangrijker dan alleen bereiksdoelstellingen. Kennelijk zijn het de mediabureaus die beslissers met ‘vernieuwende influencer marketing’ overtuigen van deze weg.

Bovendien zijn er zat andere manieren om de jongere doelgroep te bereiken dan het inzetten van deze ‘praatpalen’. In een andere kwestie blijkt presentator en influencer Rick Brandsteder als ambassadeur van ‘Stoptober’, de actie om te stoppen met roken in de maand oktober, ook hiervoor betaald krijgt, om maar een voorbeeld te geven.

De overheid moet vanwege een groot goed als transparantie een andere weg bewandelen. De geheime agenda’s van influencers steekt schril af bij andere media, die zo veel mogelijk en volgens afspraken, duidelijk maken dat er een verschil is tussen onafhankelijk vervaardigde content en betaalde info. Dat zou ook het uitgangspunt moeten zijn van de overheid.

Wispelturig

De overheid zou zich niet afhankelijk mogen maken van individuele influencers, net zoals er ook geen onderscheid moet worden gemaakt als het gaat om de politieke kleur van de media. Juist in een tijd van fake-nieuws en de revival van journalistiek gedreven media zou uitgerekend de overheid dit moeten beseffen.

Wel communicatiegeld besteden aan wispelturige types als Famke Louise met haar #ikdoenietmeermee-campagne is een trap na voor onze zorghelden, op wie we de komende weken noodgedwongen weer een beroep moeten doen en die we afschepen met een schamele zorgbonus.

 Sjuul Paradijs

Mede-oprichter Trusted Media en oud hoofdredacteur van De Telegraaf

BettercallSjuul (BCS)

BCS WORDT PARTNER VAN BCS OPINIE: info@trustedmedia
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial