29 oktober 2016 BCS

Automobilist kind van de rekening

Facebook
Twitter
Visit Us
Follow Me
Jeroen Mirck/Flickr

Jeroen Mirck/Flickr

Het monster van het rekeningrijden steekt voor de zoveelste keer de kop op. De economie trekt aan. Een groeiende economie betekent dat er meer goederen worden geproduceerd, dat er meer artikelen moeten worden vervoerd door meer vrachtwagens en dat er ook meer vertegenwoordigers de weg op gaan om al die goederen aan de man te brengen.

De files groeien dus.

Zijn die te stoppen, of te reguleren door een kilometerheffing?
Nee, natuurlijk niet.

Rekeningrijden vergt een peperduur stelsel van Big-Brother-achtige volgpalen langs onze Rijkswegen om precies te kunnen bijhouden waar en wanneer iemand rijdt.

Dit betaalsysteem heeft geen enkel effect op de hoeveelheid verkeer die van het wegennet gebruik maakt. Spitsuren op de weg ontstaan eenvoudigweg op momenten dat iedereen de weg op moet, omdat ochtendvergaderingen in Amsterdam, Groningen en Maastricht nu eenmaal om negen of tien uur beginnen, evenals tentoonstellingen, begrafenissen en trouwerijen.

Ook vliegtuigen vanaf Schiphol en Rotterdam-The Hague Airport zullen op met een kilometerheffing gewoon op die tijdstippen blijven vertrekken, zoals ook het dagje-uit van groep 7 en 8 van scholen in Appelscha en Zaandam naar de Efteling of Naturalis gewoon zal doorgaan. Bovendien wil die vertegenwoordiger wel dat zijn baas na een aantal dagen dank zij de kilometerheffing precies weet waar en wanneer hij ergens heeft gereden?

Een kilometerheffing is slecht voor de economie. Werknemers zullen gecompenseerd willen worden voor eventuele extra kosten en werkgevers zullen deze nieuwe, extra lasten gewoon doorberekenen in hun producten. Tel uit je winst.

Wie dan toch per sé autorijden nog duurder wil maken dan het al is – in de hoop files effectief te bestrijden – moet gewoon de brandstofprijs verhogen. Hoe meer je rijdt, hoe vaker je moet afrekenen bij de pomp, hoe meer je betaalt.

De meest eerlijke manier die ook nog eens zuinig rijden in zuinige auto’s stimuleert. Goed voor het milieu dus. Zonder een benauwend bureaucratisch, privacy-onvriendelijke systeem.

Theo Jongedijk

Tagged:

BettercallSjuul (BCS)

BCS WORDT PARTNER VAN BCS OPINIE: info@trustedmedia
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial