18 januari 2016 BCS

Publieke omroep en de 5 ton van Leontine.

Facebook
Twitter
Visit Us
Follow Me

maestro

HERSENGYMNASTIEK

Iedereen weet ongeveer wel hoe ik denk over de publieke omroep: genuanceerd.

Afgelopen week heb ik daar in een klein gezelschap mijn visie op mogen geven. Het zal u niet verbazen dat het huidige bestel in zijn huidige vorm nauwelijks toekomst heeft.

Het knelt, het soupeert geld, het maakt omroepen overbodig, Netflix en on-demand tv-kijken wint en de nieuwe Mediawet geeft de overheid een vrijbrief om het gedrocht wat straks overblijft te knechten.

Vandaar dat ik pleit voor een ander publiek bestel. Kleiner ja, en flexibeler. Met de mogelijkheid voor de huidige omroepen uit het bestel te stappen. Ze kunnen doorgaan als zelfstandig mediabedrijf met behoud van identiteit of  bijvoorbeeld opgaan in een publiek-privaatrechtelijke samenwerkingsverband. Ook voor de NOS en hun journalistiek gaat het alarm af. Waarom niet om de tafel met andere journalistieke bloedgroepen in Nederland om eens onorthodox naar nieuwe vormen van samenwerking te kijken.

Ondertussen doet de Senaat er goed aan de nieuwe Mediawet in de ijskast te zetten. Want het moet en kan anders in Hilversum.

 

VALSE NOOT BIJ MAESTRO

Hoe krankzinnig het er aan toe kan gaan bewees gisteren Maestro, een populair tv-progrogramma van AVROTROS in de categorie Heel Holland Bakt, met bekende en minder bekende Nederlanders die hun eigen relevantie mogen oppoetsen door een orkest te dirigeren.

Nogmaals, leuk programma! Maar wat doet het bij de publieke omroep? 

Bovendien was er Ster-tijd handig verpakt in het programma. Want tussen de dirigeersessies door start plotseling een video met Leontine Borsato, die met een (nietsvermoedend!) echtpaar het Concertgebouw betreedt.

Eenmaal binnen wordt een cheque van 500.000 euro onthuld. Afzender nog steeds onbekend. Veel emoties. En opeens wordt het geheim onthuld.

,,Dit kan er met je gebeuren als je meedoet met de BankGiroLoterij...", aldus Borsato en in een flits wordt er geschakeld en gaan we verder met Tsjaikovski.

Wat was dit? Reclame? Nieuws? Informatie? 

Nee, het was de publieke omroep. 

 

Better call Sjuul

BettercallSjuul (BCS)

BCS WORDT PARTNER VAN BCS OPINIE: info@trustedmedia
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial