HERSENGYMNASTIEK
Iedereen weet ongeveer wel hoe ik denk over de publieke omroep: genuanceerd.
Afgelopen week heb ik daar in een klein gezelschap mijn visie op mogen geven. Het zal u niet verbazen dat het huidige bestel in zijn huidige vorm nauwelijks toekomst heeft.
Het knelt, het soupeert geld, het maakt omroepen overbodig, Netflix en on-demand tv-kijken wint en de nieuwe Mediawet geeft de overheid een vrijbrief om het gedrocht wat straks overblijft te knechten.
Vandaar dat ik pleit voor een ander publiek bestel. Kleiner ja, en flexibeler. Met de mogelijkheid voor de huidige omroepen uit het bestel te stappen. Ze kunnen doorgaan als zelfstandig mediabedrijf met behoud van identiteit of bijvoorbeeld opgaan in een publiek-privaatrechtelijke samenwerkingsverband. Ook voor de NOS en hun journalistiek gaat het alarm af. Waarom niet om de tafel met andere journalistieke bloedgroepen in Nederland om eens onorthodox naar nieuwe vormen van samenwerking te kijken.
Ondertussen doet de Senaat er goed aan de nieuwe Mediawet in de ijskast te zetten. Want het moet en kan anders in Hilversum.