Wat je kunt leren van Jen O’Malley Dillon, de winnaar van Amerikaanse presidentscampagne: mobiliseren en overtuigen!

Winnaars hebben altijd gelijk. Jen O’Malley Dillon was de topchef van de presidentscampagne van de toekomstige Amerikaanse president Joe Biden. Ze onthulde dit weekend voor het eerst haar strategie in de Biden-campagne van het afgelopen half jaar in de podcast Campaign HQ van David Plouffe, de vroegere campagnemanager van Barack Obama.

Met de verkiezingen in Nederland in het vooruitzicht is dit gesprek verplichte kost voor de Nederlandse campagneleiders van de diverse politieke partijen. Deze 44-jarige Jen O’Malley Dillon heeft namelijk een prestatie van wereldformaat geleverd. In het gesprek van Plouffe en O’Malley Dillon worden er een aantal geheimen van de campagne onthuld.

Daar kun je inderdaad wat van leren. Want een verkiezingscampagne voeren in een coronacrisis met Donald Trump als formidabele tegenstander is bepaald geen sinecure. De Biden-campagne van O’Malley Dillon, moeder van drie kinderen, inclusief het organiseren van 500.000 vrijwilligers verliep bijna 100% digitaal.

Tijdens mijn chefschap van de politieke redactie in Den Haag heb ik diverse campagnes van Nederlandse politieke partijen van dichtbij aanschouwt. Trusted Media, opgericht door Jan-Kees Emmer en ondergetekende, beweegt zich soms ook op het snijvlak van politiek en samenleving en dat resulteert in advisering van organisaties. We weten waarover we praten. De aanpak in de VS is onvergelijkbaar met de situatie in Nederland.

Wie wil weten hoe Jen O’Malley Dillon het heeft aangepakt? Luister dan naar deze podcast.