VLUCHTEN KAN NIET MEER!

Weggebruikers hebben deze week hun filehart weer kunnen ophalen. De natte moesson van maandag en de mist van donderdagochtend zorgden voor honderden kilometers file.

Aanrijdingen, afgevallen lading en beschadigd wegdek zijn er ook bijna dagelijks oorzaak van dat het verkeer ernstig wordt vertraagd.

Globaal genomen kan er in grote delen van ons land slechts na half elf ’s ochtends en voor half vier ’s middags normaal worden doorgereden. Welgeteld niet meer dan vijf uur. Nog even en de ochtendspits gaat over in de avondspits.

Gebeurt er in die overvolle, drukke uren een natuurramp, ernstig ongeluk met gevaarlijke stoffen of terroristische aanslag die evacuatie van honderden zo niet duizenden burgers noodzakelijk maakt dan is vluchten onmogelijk. In dat geval zijn we de machteloze gevangenen van onze eigen files.

Een megabosbrand zoals onlangs in Canada waarbij tienduizenden mensen goed georganiseerd en terdege voorbereid een goed heenkomen wisten te vinden, zal als deze op de Veluwe uitbreekt een kansloze verkeerschaos tot gevolg hebben.

Als de Veiligheidsregio’s al beschikken over grootschalige evacuatieplannen is het nog maar de vraag of de dichtslibbende infrastructuur in dit inmiddels ruim zeventien miljoen inwoners tellende land bij een noodgeval enig soelaas biedt.

Het veiligheidsaspect van de burger lijkt volledig ondergeschikt te zijn gemaakt aan de planologische en demografische invulling. Een wurggreep van de vooruitgang.

In de provincie Noord-Brabant en op andere plaatsen in het land rijden veel meer treinen met gevaarlijke stoffen door steden dan is toegestaan, meldt het NOS-Journaal.

De bebouwing in de directe omgeving van de stations met kantoren en appartementen wordt ondertussen vanuit economisch motief stevig opgevoerd.

Dat gaat goed zolang het niet fout gaat.

Goed fout.

Theo Jongedijk