Prijsstijging journalistiek moeilijk te verkopen

Villamedia zette de prijsstijgingen van de kranten per 1 januari 2019 op een rijtje. Zes tot zelfs dertig procent gooiden de Nederlandse kranten met de jaarwisseling er bovenop. Toevallig ging de btw toch al met 3% omhoog. Dat is dus een lekker moment om zelf eens op het gaspedaal te trappen.

Natuurlijk, de papierprijs stijgt. De distributie die de uitgevers moeten betalen aan de retail is bovendien aanmerkelijk.

En de kranten, drie uitgevers hebben de markt keurig met elkaar verdeeld, hebben in hun papieren domein geen concurrentie. Maar hoe scherp is de journalistiek als de kapper, de schoenmaker of de supermarkt een btw-verandering aangrijpt om de eigen marge met dit soort percentages te vergroten?

Ondertussen wordt een losse krant in 2019 door de week dertig cent duurder en introduceert een andere krant maar liefst drie prijzen (begin van de week, donderdag/vrijdag en een zaterdagprijs).

En wie de moeite neemt om eens in het buitenland te kijken ziet dat Bild €0,90 kost, maar de New York Times omgerekend €2,70. De NRC kost ter vergelijk op zaterdag €3,99.

Lees hier het Villamedia:

https://www.villamedia.nl/artikel/prijs-van-kranten-in-losse-verkoop-flink-gestegen

De krant is een eliteproduct geworden, het papier en de klanten worden ‘uitgemolken’. In Groot-Brittannië, Spanje, Duitsland en ook in de Nordics gaan ze daar heel anders mee om vanwege de heftige concurrentie, maar ook omdat de papieren krant er niet alleen is voor de hoog opgeleide, welgestelde bovenlaag van de samenleving. Ook dat is een keuze.