Is het binnenkort dan echt afgelopen met het hobbyisme van de Nederlandse Spoorwegen? Het spoorbedrijf, dat zich de afgelopen jaren vooral toelegde op het uitbaten van winkels en het treiteren van de kleine concurrenten op het spoor komt tot zichzelf, meldt De Telegraaf vandaag.
Uit een morgen te presenteren strategie die de krant al heeft ingezien, zou blijken dat de NS de reiziger weer op de eerste plaats wil zetten door te focussen op een soepele treinenloop van de belangrijkste intercity’s en stoptreinen. Â Oftewel: Terug naar het kern.
In het nieuwe meerjarenplan is duidelijk de hand te zichtbaar van Roger van Boxtel, de interim-topman van de NS. Met de nieuwe focus komt de menselijke maat terug in de organisatie. In het kader van de nieuwe richting zullen 5000 werknemers, die nu nog voor de winkels werken, elders emplooi vinden.
Nu de directie door de bocht is, komt de bal bij de spoorvakbonden te liggen. Die hebben al aangekondigd niet voetstoots akkoord te gaan met de nieuwe plannen. Zij vrezen afbraak van hun machtspositie doordat de NS als bedrijf zal afslanken.
Voor de bonden geldt hetzelfde als voor de leiding van de NS: het wordt tijd dat ook zij de passagiers op de eerste plaats zetten. De NS is er om passagiers te vervoeren. Niet ter instandhouding van de machtspositie van de vakbonden.
Jan-Kees Emmer
twitter: @jkmr