Bedrijven die getroffen worden door een stommiteit, ongeluk of door andere ellende hebben van nature een houding om die gebeurtenis af te dekken. Als er een gifwolk ontsnapt uit een chemiefabriek was ontkenning altijd de eerste verdedigingslaag. Terwijl iedereen weet: vertel het slechte nieuws als eerste. En zeker in deze tijd dat alle middelen voorhanden zijn om met je klanten, je buren en je medewerkers de dialoog te voeren waarom zou je dat dan niet doen?
Het onheil trof het Amerikaanse Mars met de chocoladefabriek in Nederland. Er kwam plastic in de reep door een productiefout. Vier miljoen repen kunnen de vuilnisbak in. Een massale, kostbare terughaalactie moet gezondheidsschade schade voorkomen. Onzinnige kritiek over verspilling barstte los.
Voor zover waarneembaar: Mars vertelde het eerlijke verhaal. Een fout is menselijk en als een producent dat op een fatsoenlijke manier oplost en er geen ongelukken gebeuren dan zal dat de geloofwaardigheid van dat bedrijf ook goed doen.
Die houding hoort bij de verantwoordelijkheid anno 2016.