Maatschappelijk ondernemen onderdeel van de business case?

Wat is een hoofdstuk Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen waard als vervolgens patiënten door een pharmaceut worden gegijzeld met een idiote prijsstijging voor een medicijn tegen kanker. ,,Ons streven: gezondheid verbeteren door verantwoord te ondernemen”, staat er als holle belofte op de website van de pillenfabrikant.

Rendement

Veel bedrijven hebben hun klanten onderdeel gemaakt van een business case. In gewoon Nederlands: een optel- en aftreksom op basis waarvan managers beslissen. Minder service, hogere prijs en een stijgende marge. Zo simpel is het. Minder klanten maakt dan niet meer uit, want het rendement stijgt. Dat kun je doen in een dalende markt of als er weinig concurrentie is.

Ander voorbeeld: een woonverzekeraar verhoogt de premie in één klap met 300%. Van bijna 500 euro naar 1600 euro per jaar. De klant vraagt uitleg en als reden wordt de stijgende WOZ-waarde genoemd. Kul natuurlijk. De opwarming van de aarde was misschien nog een beter argument geweest. De verzekeraar raakt zijn klant na 27 jaar kwijt aan een concurrent. Dag klant.

Verantwoording

Marktmacht heeft iets onsympathieks. Zowel in het geval van de pillenboer als de verzekeraar is de verantwoording nihil. De black box wordt gebruikt als rendementsversneller. De business case lijkt heilig.

In ons dagelijks werk bij Trusted Media houden wij bedrijven een spiegel voor. De enorme schade die je kunt oplopen door wel te zeggen dat je ‘maatschappelijk verantwoord onderneemt’ maar er niet naar handelt, is dramatisch. Op termijn val je door de mand en ligt je reputatie aan diggelen. En daar is geen business case tegen bestand.