De NPO gaat onderzoek doen naar zichzelf: €420.000

Niet alles is normaal. Een reputatie-onderzoek van €420.000 naar de NPO ‘in het snel veranderende medialandschap waarin alles onder een vergrootglas ligt’ is dat normaal?

Uitgerekend op het moment dat bekend is geworden dat het huidige kabinet waarschijnlijk tientallen miljoenen euro’s extra moet uittrekken omdat de reclame-inkomsten in Hilversum tegenvallen, kan er worden ingeschreven op deze opdracht via Tenderned.nl.

,,De NPO”, zo valt er te lezen, ,,staat voor de uitdagende taak om het Nederlandse publiek te verbinden en te verrijken met hoogwaardige en onderscheidende programma’s”. ,,Door het meten van de bekendheid, reputatie, waardering en imago van de NPO en zijn zenders krijgt de NPO inzicht in hoe deze er momenteel binnen het concurrentieveld voor staan, en welke concrete kansen er zijn op NPO -en zenderniveau.”

Niet normaal dus. Het onderzoek zal een opstapje worden naar een reclamevrije publieke omroep. Niet meer afhankelijk van reclamegeld, maar juist meer belastinggeld naar Hilversum. Omdat, zo zal blijken uit dit onderzoek dat dus die €420.000 gaat kosten, Nederland de publieke hééééél erg belangrijk vindt.